Hastanemiz Diyetisyenlerinden Mahmut Nasih Doğan'dan Ramazanda Beslenme Önerileri

Oruç tutan veya tutmayan herkes sağlıklı yaşamak için yeterli ve dengeli beslenmelidir. Ancak Ramazan ayı süresince öğün düzeni ve tüketilen besinlerde önemli değişiklikler olmaktadır. Bu değişiklikler ve uzun süreli açlık sonucunda gelişen hipogliseminin yol açtığı baş ağrısı, yorgunluk, uykuya meyil gibi nedenler ramazanda beslenmenin önemini bir kat daha arttırmaktadır.

Ramazan kilo vermek için fırsat olarak görülmemelidir. Uzun süreli açlık, öğün sayısının azalması, ve açlığa bağlı hareket azlığından metabolizma yavaşlar. bu yüzden kilo alma tehlikesi ile karşı karşıya kalırız. Öğün sayısı arttırılarak, fiziksel aktivitelere devam ederek metabolizma kontrol altında tutulmalı ve ramazan boyunca kilomuzu korumamız amaçlanmalıdır.

                                                                                                                                           

NE YAPMALI, NASIL BESLENMELİYİZ?

  • Öğünler sahur ana öğününden sonra 1-1.5 saat aralıkla iftar açılışı(çorba, sebze-meyve,1-2 dilim ekmek) iftar(ana yemek), gece ara(sütlaç, güllaç gibi sütlü tatlılar) öğünü şeklinde olmalıdır.
  • uzun süre aç kalmanın yaratacağı olumsuzlukları engellemek için mutlaka sahura kalkılmalıdır. Sahurda ağır yiyeceklerden kaçınılarak hafif kahvaltılık besinler tercih edilmelidir. Sahur kuru kayısı ve fındık, ceviz gibi sert kabuklularla zenginleştirilmelidir.
  • Yaz aylarında olduğumuz için bol sıvı tüketmek şarttır. İftardan sahura kadar günde ortalama 2-2.5 litre sıvı alınmalıdır.
  • Pişirme tekniği de son derece önemlidir. Yiyeceklerin daha hafif ve sağlıklı olması için kızartma ve kavurma yerine; haşlama, ızgara, buğulama veya fırında pişirme yöntemleri seçilmelidir.
  • Yemekten hemen sonra çay, kahve tüketimi bazı minarallerin emilimini önleyeceğinden yemekten 2 saat sonra alınmalıdır.
  • Ramazan ayında metabolizma hızının yavaşlamasına bağlı olarak oluşabilecek kabızlığı önlemek için, posa oranı yüksek besinler tercih edilmeli; soyulmadan yenilebilen sebze ve meyveler mümkünse kabuklarıyla tüketilmeli, beyaz ekmek yerine kepek-esmer ekmek pirinç pilavı terine bulgur pilavı tercih edilmelidir.
  • hoşaf veya komposto ve yoğurt tüketiminin sindirim sistemine olumlu etkileri olduğundan Sahur ve iftarda tüketilmelidir.
  • Yavaşlayan metabolizmayı hızlandırmak, sindirim ve hazımsızlık için vazgeçilmez olan fiziksel aktivite Ramazanda da ihmal edilmemelidir. İftardan 1-1,5 saat sonra kısa süreli, tempolu yürüyüşler yapılmalıdır.
  • Ramazan ayında iftardan önce yapılan alışveriş bol şekerli, bol yağlı besinlere eğilim olduğundan hem sağlık açısından risk oluşturmakta hem de mutfak masraflarında gereksiz artışa neden olmaktadır.  


Haber Tarihi : 29 Mayıs 2017 - Okunma Sayısı : 697